Logistyka w życiu firm

Logistyka w życiu firm

Chociaż poważne zadania logistyczne zawsze kojarzą się z wielkimi korporacjami i realizowaniem ogromnych zamówień, to w rzeczywistości zadania związane z logistyką trzeba realizować w absolutnie każdym przedsiębiorstwie – na mniejszą lub większą skalę. Już sam problem odbierania podstawowych materiałów do pracy wymaga odpowiedniego planowania – najlepiej z wyprzedzeniem. Oczywiście mniejsze firmy zamawiające rzadziej i nie produkujące tak wiele, a więc zarabiające przede wszystkim na świadczeniu usług – najczęściej muszą zamawiać szeroko rozumiane materiały biurowe. Wtedy kwestia transportu, magazynowania czy rozładunku jest przeważnie realizowana, ewentualnie za dodatkową opłatą, ale przez firmę zewnętrzną czy dostawcę.
Większość hurtowni materiałów biurowych musi jednak w związku z tym samodzielnie dbać i rozwijać swój własny pion logistyczny, albowiem wraz ze wzrostem liczby zamówień, potrzebnych będzie więcej pracowników i samochodów dostawczych, aby w porę zrealizować wszystkie zadania. A przy bardzo udanych wynikach finansowych i sprzedażowych konieczne będzie pewnie również rozbudowanie przestrzeni magazynowej i usprawnienie procesów logistycznych chociażby poprzez ich automatyzację i wprowadzenie odpowiednich systemów komputerowych wspierających załadunek, rozładunek, planowanie drogi i sam transport.
Średnie firmy często decydują się na wynajęcie podwykonawcy do realizowania wszystkich kluczowych zadań z transportem. Jest to oczywistym, że firma nawet regularnie wysyłająca swoich pracowników na szkolenia czy imprezy, nie powinna inwestować w autobusy tylko po to, aby oszczędzić na ich wynajmowaniu. Ale już firma budowlana mocno uzależniona od możliwości samodzielnego transportowania materiałów budowlanych lub ciężkich sprzętów, uzależniona zbyt długo od usług logistyczno-transportowych podwykonawców, traci regularnie sporą część zysków właśnie na opłacenie transportu dla swoich maszyn czy przewiezienie materiałów budowlanych na wskazane miejsce. Trzeba więc, prowadząc firmę, w świadomy i odpowiedzialny sposób planować jej rozwój, także w kontekście zabezpieczenia własnych potrzeb logistycznych. Szczególnie zaś istotne jest tutaj racjonalne przewidywanie i planowanie przyszłości. Opieranie się w takich założeniach planu biznesowego lub kosztorysu tylko i wyłącznie na aktualnych wynikach i statystykach może być zgubne. Jeśli już przedsiębiorstwo planuje zainwestowanie we własną, niezależną i nowoczesną flotę samochodów, nie powinna ograniczać się w kwestiach gabarytowych czy technicznych, albowiem po dwóch czy trzech latach może się okazać niezbędne ponowne dokupowanie różnych sprzętów czy pojazdów.
Takich problemów przeważnie nie mają większe firmy czy korporacje, które po prostu nie mogą pozwolić sobie na nawet najmniejsze przestoje w dostawach – zarówno odbieranie różnych materiałów i dostaw, jak i ich bieżące wysyłanie w najróżniejsze kierunki świata, to jedna z podstawowych funkcji organizacji biznesowej na tak wysokim poziomie zaawansowania. Korporacje i wielkie instytucje nie mogą pozwolić sobie na uzależnienie od podmiotów wewnętrznych czy trudne negocjacje finansowe ze spółkami pragnącymi zarobić na takiej dużej firmie. Najpopularniejszą i najczęściej spotykaną metodą funkcjonowania wśród takich firm jest więc uruchamianie całkowicie samodzielnego działu logistycznego, którego zadaniem jest realizowanie wszystkich zadań związanych z obsługą transportu czy magazynowania firmy. Prowadzenie skomplikowanych inwestycji i projektów logistycznych oznacza oczywiście zatrudnienie pracowników ze stosownym wykształceniem, ale wymaga także skonstruowania całego zaplecza teleinformatycznego i przygotowania stosownych programów, systemów oraz założeń proceduralnych czy regulaminowych do całej polityki logistycznej przedsiębiorstwa. Nie są to więc proste zadania, ich dopracowanie do perfekcji wymaga odpowiedniej wiedzy i poświęcenia ze strony pracowników, ale także wielu miesięcy pracy.

Tags:

Share this post

Post Comment